نامه هایی به ( باران )

نامه هایی به ( باران )

اینجا برای پسرهایم می نویسم
نامه هایی به ( باران )

نامه هایی به ( باران )

اینجا برای پسرهایم می نویسم

مانی هر روز که بزرگتر می شود علاوه بر اینکه شیرین کاری هایی یاد می گیرد که قند توی دل آدم آب می کند اما یک کارهایی را هم یاد می گیرد که دوست ندارم و خطرناک است . مثلا بالا و پایین پریدن روی میز شیشه ای یا دست زدن به لوازم آرایشی و بهداشتی یا پرت کردن اشیاء به این طرف و آن طرف و جدیدا سیلی زدن و پریدن روی آدم .

تا جایی که امکانش هست لوازم و وسایل خطرناک را از دسترسش دور می کنیم .

مثلا کمد ها همیشه قفل هستند و وسایل را به طبقات بالاتر منتقل می کنیم . میز شیشه ای را کلا جمع کرده ایم اما جلوی پرتاب کردن اشیاء را نمی شود گرفت . ناچاریم دعوایش کنیم تا بفهمد کار بدی می کند اما فایده چندانی ندارد . صفحه ال سی دی چند تا خط بد افتاده و نگرانم در این اوضاع و احوال خرج دستمان بگذارد . کشوها را با چسب نواری چسبانده ایم اما سه سوته بازشان می کند و تا به حال تعدادی از ظرف های چینی را شکسته است .

و جدیدا هم وقتی بغلش می کنم بی هوا سیلی محکمی به گوشم می زند و گاهی که مهربان دراز کشیده روی شکمش می پرد و اینها واقعا نگرانم می کند . از اینکه می دانم تنبیه و تشویق فایده چندانی ندارد و در این سن زیاد تربیت پذیر نیست . نگرانم که دیگران با دیدن این رفتارها فکر کنند ما برای تربیت مانی وقت و انرژی نمی گذاریم کما اینکه تا حالا فکر می کردم پدر و مادر بچه هایی که دست بزن دارند و چیزها را پرت می کنند درست بچه هایشان را تربیت نکرده اند .

این نگرانی مخصوصا وقتی که میهمان داریم یا میهمانی می رویم بیشتر می شود . مثلا هفته پیش در مهمانی منزل دل آرام با پرتاب یک اساب بازی لیوان چای را شکست . هرچند که صاحبخانه عکس العمل بدی نشان نداد اما من واقعا ناراحت شدم و عذاب وجدان گرفتم .


همه اینها ضرورت مشورت با یک مشاور را بیشتر می کند .

نه اینکه فکر کنم مانی بچه بی تربیتی است نه 

اما مشاوره برای کودک ضروریست

برای هر بچه ای با هر نوع رفتاری چه از نظر ما خوب باشد یا بد

باید قبول کنیم که برای تربیت درست او

ما نه تجربه کافی داریم و نه تحصیلات آکادمیک

می دانم خیلی از رفتارهای مانی کاملا طبیعی و اقتضای سن و سالش است

اما اگر این را از زبان یک متخصص بشنوم خیالم راحت تر است

و مطمئنا شیوه های بهتری برای تربیت او پیدا خواهیم کرد




نظرات 11 + ارسال نظر
بشرا سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1393 ساعت 05:17 http://biparvaa.blogsky.com

ای جووونم مانی ِ عزیزم.
اومدم بگم اقتضای سنشه که گفتید دوست دارید از زبون یک مشاور و متخصص بشنوید تا خیالتون راحت بشه... ولی همین که میخواید از مشاور کمک بگیرید یعنی یک پدر و مادر عااالی و مسٔولیت پذیر هستید. انشالله این مرحله رو هم پشت سر میذاره به سلامتی...
کاملا هم مواققم که مشاوره برای کودک ضروریست....
+ دقت کردین من از وقتی مامان شدم چقدر اینجا کامنت میذارم آخه الان پستهای اینجا رو عمیقا حس میکنم...

پروین سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1393 ساعت 07:20

عزیز دلم
بابک جان من تجربه ای دارم که متاسفانه اینجا خیلی به کار نمیاید. بخاطر اینکه تو خیلی پدر آرامی هستی. مهربان هم فکر نکنم مادر بیصبر و پرخاشگری باشد. یعنی تقریباً مطمینم نیست. اما معمولاًاین رفتارهای بیقرارانهء بچه ها بخصوص در سن مانی بازتاب بیقراری های والدین است. من خودم آدم خیلی آرامی هستم بخصوص در رابطه با بچه ها. و کودکان بیقرار ناآرام بطور عجیبی در آغوشم آرام میگیرند. گاهی فکر میکنم چون چاق هستم بچه ها از نرمی آعوشم آرام میشوند. اما فکر نکنم همه اش این باشد.
رفتن پیش یک مشاور رفتار کودک خیلی خیلی مفید است. اما همزمان هردوتان روی رفتار خودتان کار کنید. بچه ها خیلی باهوشند و بیقراری و بخصوص استیطال را کاملاً در رفتار والدینشان حس میکنند. و خیلی قشنگ میتوانند از این مساله به نفع خودشان بهره برداری کنند. بهترین مقابله با این رفتارهای عصبی آرام بودن است. شده پنجاه بار، اما هربار که بهت سیلی میزند با آرامی و تحکم دستش را بگیر و بگو کارت بد بود بابا جان. دستش را ببوس و برگردان سر جایش.نباید اصلا ناراحتی و خشم در رفتارت ببیند. اما تحکم چرا. انشاءالله پیش مشاور که بروی برای تک تک رفتارها جداگانه راه حل پیش پایت میگذارد و کمکتان میکند.
و درست میگویی. باید حتما و به امید خدا پیش از آمدن برادرش این رفتارهایش را تعدیل کنی.
ببوسش از طرف من عزیز دلم را. مطمئنم که با توجه و تربیت تو و مهربان یکی از بهترین بچه هایی خواهد شد که زبانزد همه میشود. انشاءالله

افروز سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1393 ساعت 12:44

به نظر من جای نگرانی وجود نداره اما صحبت با یه مشاور اگر حالتو بهتر میکنه حتما انجامش بده

دکتر بهار سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1393 ساعت 18:10

سلام دوست عزیز
مطالعه کتاب " راهنمای کامل تربیت کودک" نویسنده: رابین گلدستاین به شما پیشنهاد می کنم، البته این نویسنده کتابهای زیادی تو این حوزه داره که بسیار کمک کننده هستند :)

سپاس مجدد

دکتر بهار سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1393 ساعت 18:26

کتاب " چگونه با کودکم رفتار کنم" نویسنده: استفن گاربر هم فوق العاده است و بسیار بهتون پیشنهاد می کنم، فصل بندی بر اساس نوع مشکلات رفتاری کودکان هست و بسیار مفیده :)

ممنون خانم دکتر

مهسا سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1393 ساعت 19:35

سلام.پسر من هم همه اینکار رو انجام میده.۱۶ماهه ست.اما توصیه من به شما کتاب مادر کافی هست.اونجا جواب خیلی از سوالاتتونو میگیرید.من توی یه گروهی عضو هستم که مدیرش یک روانپزشکه و بقیه اعضا فقط مادران هستند.این چیزارو که بهشون گفتم خیلی براشون طبیعی بود.بهرحال این پیشنهاد من بود.با خوندن اون کتاب خیلی اروم شدم.توصیه اون دکتر بود البته.

ممنون به خاطر معرفی کتاب

مریم چهارشنبه 17 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:40

سلام بابک!
زیاد نگران و ناراحت نباش... بالاخره همه میدونن بچه اس و رفتارش از روی اقتضای سنش و طبیعتشه
اما اگه مشاوره میخوای من با توجه به جایی که زندگی میکنین یه کلینیک عالی رو بهت میگم بری
هم مشاوره بزرگسال داره هم مشاوره کودک
کلینیک ترنم زندگی... سر فاز اندیشه...
تقریبا میشه کنار بانک ملت طبقۀ دوم یه آپارتمان تجاریه

مرسی مریم جان
حتما میرم

سمیرا چهارشنبه 17 دی‌ماه سال 1393 ساعت 14:38

راستش منم همیشه فکر میکردم بچه هایی که دیگران رو میزنن یا زیادی بالا و پایین میپرن و دست بشکنشون هم خوبه درست تربیت نشدند! شاید برای اینکه با دیگر بچه ها که این کارا رو نمیکنن مقایسه میکنم..ولی خب همونجور که خیلیا میگن اینا اقتضای سنشه چون الان معنای بکن و نکن رو نمیفهمه..ولی خب ممکنه در کنار این شیطونیا کاری بکنه که برای خودش و دیگران خطرناک باشه مخصوصا برای نی نی تو راهی...به خاطر همین بهتره هم کتاب بخونید در این رابطه و هم با مشاور کودک صحبت کنید...ضمنا وقتیم ازاینجور هنرنماییا میکنه اصلا بهش نخندید

ممنون سمیرا خانم

رضوان سادات پنج‌شنبه 18 دی‌ماه سال 1393 ساعت 17:54

چه جالب
من همیشه فکر میکردم بچه هایی با این مدل رفتار چقد بی تربیتن یا چقد پدرمادر بی توجهی دارن!!!

دارم مانی جان رو فرض میکنم در حال سیلی زدن به شما یا پرت کردن انواع اشیا به گوشه و کنار خونه!!!

ای مانی وروجک

رضوان سادات پنج‌شنبه 18 دی‌ماه سال 1393 ساعت 19:35

کامنتم رو تکمیل کنم

فکر نمیکردم این رفتارها ممکنه تو هر بچه ای بوجود بیاد!!!

واقعا دنیای عجیبیه بچه داری!!!

ترنم یکشنبه 21 دی‌ماه سال 1393 ساعت 15:32 http://www.nofault.persianblog.ir

ینی شیطنت داره از چشماش می باره ها!!!جووونم...با نمک...متاسفانه آرومترین بچه ها هم این مراحل رو پشت سر میذارند خصوصا پرت کردن اشیا و توجیح کردنشون برای اینکه این کار اشتباهه خیلی سخته....وبا این اوصاف بچه دومتون که بدنیا بیاد کار خیلی سخت تر میشه.تصمیم خوبی گرفتین.خوشحالم از اینکه به فکر تربیتش هستین حرف خوبی زدین(ما نه تجربه کافی داریم و نه تحصیلات آکادمیک)..مطمئنا یه مشاور (خوب) میتونه بهتر کمکتون کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد